Mange ledige oplever, at det er rigtig svært at opretholde trivselen og være glade. Og dermed er det heller ikke lige ordet lykke, der står forrest i anvendelsen af følelsesregisteret. Og så kan det jo være dejligt at nogle forskere har fundet frem til, at det er muligt at ”snyde sin hjerne lykkelig”. Om det virker eller ej, kan forskerne slå om.

Men det er da værd at prøve de 5 trin af. Uanset om det lykkes eller ej at blive mere lykkelig, så kan man få nogle gode oplevelser undervejs, samt måske endda komme i bedre form både fysisk og mentalt. Mange af hans trin hænger godt i tråd med, hvordan jeg arbejder med stressforebyggelse og stresshåndtering til bedre livskvalitet, og derfor vil jeg gerne bringe hans opskrift på lykke her på siden.

Hvad er lykke?

Lykke er et begreb, der anvendes på forskellige måder og dermed har forskellige betydninger alt efter, hvem der anvender det. For nogle er lykke kun noget, de færreste oplever i livet, noget mennesket skal stræbe efter, det tager lang tid at opnå, og når man først har opnået det, vedbliver man med at være det. For andre kan det være (små) øjeblikke og oplevelser i hverdagen, der giver en lykkefølelse. Jeg mener, det er det sidste. Jeg har tidligere skrevet et blogindlæg om dette, som du kan læse her.

Må ledige være lykkelige?

Jeg har mødt ledige, der ikke mener, at man skal have lov til at have det godt, mens man er ledig, fordi det kun er dem, der bidrager til samfundet, der har fortjent at have det godt. Dette kan jeg ikke være mere uenig i. Jeg mener, at ALLE mennesker fortjener at leve et liv med trivsel og lykke. Uanset om man er i arbejde eller ej, er man et menneske med værdi for andre og for samfundet. Og man skal ikke straffe sig selv for, at det er svært at få en plads på arbejdsmarkedet – det er der nok af andre, der gør.

Så kære ledige, her er måske en opskrift, som du kan anvende til at få mere trivsel og lykke i livet, mens du anvender tiden på at få/skabe din plads på arbejdsmarkedet.

5 trin til at blive mere lykkelig

Hans Henrik Knoop, lektor i psykologi, har sine bud på, hvordan man kan blive mere lykkelig i sin hverdag og på et mere overordnet plan.

De 5 trin er:

1. Vær aktiv både fysisk og mentalt – passivitet er den sikre vej til at få det psykisk dårligt

2. Bliv frivillig – engagement, målrettethed og uselviskhed er bedre end psykofarmaka

3. Find dine styrker – lær dine personlige styrker at kende og brug dem

4. Fordyb dig – sluk din mobiltelefon og vær nærværende i dit job, sammen med dine børn eller i selskab med en bog

5. Nyd før du yder – først når du er mentalt i balance, kan du præstere på topniveau

De 5 trin for ledige

Er du ledig har du bestemt også mulighed for at bruge trinene. Og nogen gange er det måske endda endnu mere vigtigt at følge sådanne råd, fordi man nemmere kan komme til at gå i stå – både fysisk og mentalt, fordi man ikke på samme måde skal stå op hver dag og stå til ansvar over for en chef og kolleger. Man kan nemmere blive derhjemme og ”lade dagen forsvinde” eller anvende dagen til jobsøgningsaktiviteter, som heller ikke altid er lige mentalt og slet ikke fysisk udfordrende. Så find ud af, hvordan du kan lægge fysisk udfoldelse ind i din hverdag, så du holder dig i gang. Og derudover finde frem til, hvordan du mentalt kan holde dig i gang. Find ud af, hvad dine ressourcer og kompetencer er, samt hvordan du kan anvende dem som ledig.

Det andet trin handler om at blive frivillig. I de fleste a-kasser kan man få lov til at være frivillig i 2-4 timer om ugen. En stor fordel ved frivilligt arbejde er også, at man ofte kan blive en del af et fællesskab, samt få anvendt nogle af de faglige og personlig ressourcer man besidder, og som kan være svære at anvende, når man er ledig. Man holder sig i gang, når man er frivillig.

Det tredje trin er en god ting at tage fat på. De kan anvendes både i selve jobsøgningsaktiviteterne, men de kan også anvender til trin 1 og 2, i forhold til at når man kender sine personlige styrker, så kan man bedre holde sig mentalt aktiv og finde et frivilligt arbejde, hvor man kan udnytte sit potentiale.

Det fjerde trin handler om fordybelse og om at være til stede. Mennesket er langt mere produktivt, når det fordyber sig og koncentrerer sig om én opgave af gangen, og det gælder også, når man laver jobsøgningsaktiviteter. Så derfor hold fokus og undlad overspringshandlinger. Lav en struktur for, hvornår du vil ”arbejde” og hvornår du vil holde pauser – både aktive pauser og pauser med de sociale medier, og hvad man ellers kan finde på at bruge tiden på. Er du til stede i nuet, udløser du ikke stresshormoner. Stresshormonerne, der er ødelæggende for trivselen og lykken, udløses af de tanker, vi har om fortiden (alt det vi ikke nåede eller fortryder), samt af de tanker, vi har om fremtiden (alt det, vi skal nå eller er bange for). Så vær til stede. Nyd at holde fri og være sammen med dine kære, at spille badminton, at gå en tur, at være i biografen osv

Det femte trin er også vigtigt for ledige. Der er mange ledige, der har det skidt, men alligevel forsøger at få skrevet en ansøgning eller at netværke. Hvis ikke du har det godt, skinner det igennem på alt, hvad du laver. Derfor giv dig selv nogle tidspunkter, hvor du er rigtig god ved dig selv. Du kan sagtens give dig selv lov til at gøre noget dejligt, inden du tager fat i det svære. Eller hvad med at slå to fluer med et smæk og for eksempel tage et fodbad, mens du sidder ved computeren og søger arbejde. Eller sæt dig i solen, mens du sidder og tænker tanker til, hvad den næste jobansøgning skal indeholde. Og husk her, at det ikke handler om at se din yndlingsserie i tv, mens du søger jobs på nettet – så er du ikke rigtig til stede nogen af stederne. Derved kan nogen former for nydelse ikke kombineres med ydelse.

Hvis du vil læse artiklen i søndagsavisen, så kan du klikke her.